sunnuntai 5. toukokuuta 2013

Riki ja purjeet

Rikivaihtoehdot

IMG_5442

Kölivaihtoehtojen lisäksi veneen pystyi aikanaan valitsemaan joko osa- tai huipputakilana. Tämä yksilö on huipputakilaversio. Masto ja puomi ovat Holt-Allenin valmistamia. Masto on 6,4 metriä pitkä alumiiniprofiili ja se seisoo kajuutan katolla noin metrin korkeudella vedenpinnasta. Kun tähän lisätään ankkurivalon ja Windexin vaatima tila, niin siltojen turvallinen alituskorkeus tulisi olla vähintään 7,5 metriä. Mastoon on jossain vaiheessa lisätty babystaagi jäykistämään mastoa.

2011-08-27 17.18.54

Isopurje on kohtuullisen pieni, vain 6,5 m2. Siitä löytyy kahdet reivit, joista ykkösreiviä on tullut jopa käytettyä. Vaikka vene on kokoisekseen hieman alirikattu, on kovemmassa tuulessa silti parempi mennä reivatulla isolla. Kakkosreivi voisi tulla tarpeen kovassa myrskyssä, mutta silloin keli alkaa olla sellainen, ettei tämän kokoluokan veneellä kannattaisi enää olla vesillä. Hyvä kuitenkin että sekin löytyy, jos sitä joskus sattuukin tarvitsemaan.

2011-08-27 15.53.41

Keulapurjeena on 8,3 m2 rullagenoa. Rullalaite auttaa tasapainottamaan kokoeroa isohkon keulapurjeen ja pienehkön isopurjeen välillä. Spiirapuomin kanssa virsikirja onnistuu mainiosti.

IMG_5439

Alunperin vain nostimia pystyi säätämään istuinlaatikosta käsin, vaikka joissain malleissa purjeet täytyy edelleen käydä nostamassa mastolla. Fallit oli tuotu häränsilmien kautta kajuutan katon takareunaan, johon ne kiilattiin tavallisilla clameilla. Kaikki muut toimet käytiin tekemässä mastolla, josta kertoo oman tarinansa maston jalassa olevat knaapit ja kajuutan katolla maston edessä oleva karhennettu seisoma-alue. Edellinen omistaja oli jossain vaiheessa tuonut myös puomin ja kikkataljan köydet istuinlaatikkoon parin ylimääräisen häränsilmän kautta ja lisännyt niille omat clamit. Itse kehitin systeemiä vielä pidemmälle asentamalla häränsilmien tilalle alumiiniset taittopylpyrät ja korvasin clamit kunnollisilla vinssinvapauttajilla. Nyt kaikkia köysiä pystyy säätämään helposti istuinlaatikosta käsin. Jotkut ovat asentaneet kajuutan katolle myös pienet vinssit, mutta tämän kokoluokan veneissä purjeet ovat sen verran pienet ja kevyet, ettei fallivinsseille ole mielestäni tarvetta. Toki jos veneeseen on hankittu hieman järeämmästä tavarasta olevat purjeet ja kaikkien on voitava ne nostaa, niin saattaahan fallivinsseille löytyä niissä tilanteissa käyttöäkin.

IMG_5609

IMG_5465

Keulapurjeen skuutit tulevat pienten skuuttikiskojen kautta yhtä pienille vinsseille. Vinssien takana oli alunperin muoviset perusknaapit, mutta vaihdoin niiden tilalle kätevämmät alumiiniset kiilaknaapit. Pieni skuuttikisko vaikutti aluksi aivan turhalta, mutta osoittautuikin lopulta varsin toimivaksi erityisesti keskisuuren genoan kanssa. Purjeen takaliesman värinät saa tehokkaasti pois säätämällä kiskovaunua. Muuhun käyttöön näin pientä ja aivan liian takana olevaa skuuttikiskoa ei lopulta oikein voi käyttääkään. Kiilaknaapien takana näkyy alkuperäiset keulan skuuttien clamit, joita käytetään nykyisin puomin preventteriköyden kiinnitykseen. Sivukannella ikkunan alla on pienet, ilmeisesti fokalle tarkoitetut skuuttilenkit, jotka soveltuvat erinomaisesti juuri preventterin ohjureiksi. Asensin kunnostuksen yhteydessä alkuperäisten ohuiden lenkkien tilalle Wichardin erityisen kestävät lenkit, joten niitä voi tarvittaessa käyttää myös turvavaljaan kiinnitykseen toimittaessa kovassa kelissä maston luona.

IMG_5440

Huipputakilaversion puomi on vain 2,3 metriä pitkä. Se on hieman osatakilaversion puomia lyhyempi johtuen takastaagista, jota osatakilassa ei ole. Huipputakila kompensoi lyhyestä puomista johtuvaa isopurjeen pienehköä kokoa mahdollistamalla sitäkin suuremman keulapurjeen ja halutessaan myös kohtuullisen suuren spinaakkerin. Meillä ei spinnua ole, mutta sellainen voisi olla varsin hyvä hankinta myötätuuliosuuksia ajatellen. Tällä hetkellä käytämme genoan kanssa spiirapuomia laskettelemme täysmyötäiseen yleensä leveää virsikirjaa. Spinnuhan olisi kyllä tehokkaampi… :)

IMG_5604

Veneen mukana tullut genoa 2 oli alunperin hakasilla, mutta kunnostuksen yhteydessä asensin keulaan rullalaitteen. Vanha purje käytettiin purjeneulojalla, joka purki pois hakaset ja ompeli tilalle foilin. Purje istuu rullalaitteeseen mainiosti ja purjehdus muuttui kertaheitolla helpommaksi. Yksipurjehduksen helppoudesta kertovat esittelysivuston oikeasta laidasta löytyvät yksinpurjehdusvideot. Rullalaite mahdollistaa nyt myös paremman purjebalanssin löytämisen kovemmilla tuulilla. Aiemmin genoa 2 oli hieman liian suuri kovemmille tuulille ja kohtuuttoman suuri suhteessa pieneen isopurjeeseen. Nyt keulapurjeen pinta-alaa pystyy säätämään juuri sopivaksi, vaikka eihän rullalaite koskaan vastaa oikeaa fokkaa tehokkuudessa. Helppous ajoi kuitenkin tällä kertaa “tehokkuuden” edelle.