lauantai 4. toukokuuta 2013

Säilytystilat

Pienessä veneessä on usein myös pienet säilytystilat. Uskomattoman paljon tavaraa niihin pystyy silti tunkemaan. Joka kerta kun syksyllä nostelee tavaroita laiturille ennen veneen hilaamista trailerille , tulee ihmeteltyä mihin ihmeeseen nämäkin kaikki on saatu tungettua.

Prelude 19 pohjakuva

Veneen pohjakuvasta näkee miten säilytyslokerot on sijoiteltu eri puolille venettä. Istuinlaatikon säilytyslokerot ovat lattian ali yhteydessä toisiinsa, kun taas sisustan lokerot kulkevat koko matkan veneen istuimien alla. Tämän lisäksi reunoille on asennettu hyllyt pientavaroille ja astioille.

IMG_5576

Istuinlaatikon lokeroiden luukut ovat samankokoiset, mutta säilytystilat ovat huomattavan eri kokoisia, johtuen paaran puoleisen pistopunkan ulottumisesta melkein veneen perään saakka.

IMG_5578

Paaran puoleisen punkan päälle on asennettu “tarjotin”, jossa on kätevä säilyttää pientavaraa. Itse säilytystila on pienehkön aukkonsa takia sopiva pääosin köysille ja muulle keskisuurelle tavaralle.

IMG_5580

Styyran puoleinen lokero on huomattavasti suurempi ja sen lattia on vahvistettu paksulla vanerilevyllä. Lokero onkin alunperin suunniteltu perämoottorin säilytystä varten. Sinne mahtuu helposti kaikki suurempi tavara, kuten polttoainetankki, poijuhaka, fendarit, ym. Kunnostuksen yhteydessä asensin luukkuihin säädettävät tukitangot pitämään niitä ylhäällä. Toinen vaihtoehto olisi ollut kaasujouset, mutta halusin mahdollisuuden jättää luukut vain vähän auki esim. tuuletusta varten, joten säädettävät tukitangot sopivat tarkoitukseen paremmin. Ostin lyhyimmät tukitangot mitä löysin, mutta paaran puoleisen tarjottimen tila oli sen verran kortilla, että jouduin lyhentämään tankoa vielä pari senttiä.

IMG_5538

Istuinlaatikon alle on jätetty tila suurille ja pitkille tavaroille. Kovin pientä tavaraa lokeroon ei kannata laittaakaan, sillä muuten niitä saa onkia keksin kanssa lokeron perukoilta. Tila sopii erinomaisesti juuri istuinlaatikon pöytälevyn ja sen jalan säilyttämiseen. Lokeroon mahtuu hyvin myös 2 kg jauhesammutin. Ensi kaudeksi hankin sen tilalle 6 kg vaahtosammuttimen. Juttelin nimittäin Presto Paloturvallisuus Oy:n henkilökunnan kanssa samalla kun he tarkastivat nykyisen sammuttimeni ja he eivät nähneet alkuperäistä suunnitelmaani hankkia 2 kg hiilidioksidisammutin jauhesammuttimen tilalle kovinkaan järkeväksi. Ensinnäkään sitä ei kuulemma hyväksytä yksinään katsastuksessa, joten 2 kg jauhesammutin tulisi silti olla mukana, mutta mikä tärkeintä sen sammutusteho ei riitä käyttötarkoitukseen. Sähköpalot hoituu helposti, mutta veneessä yleisemmät, usein ruoanlaitosta seuranneet tekstiilipalot ovat haastavampi paikka. Erityisesti jos vaahtomuovipatja pääsee syttymään, on sellaisen sammuttaminen hiilidioksidisammuttimella kuulemma kohtuullisen hankalaa puuhaa. Tällöin täytyy myös tietää mitä tekee ja amatööri usein tyhjentääkin koko säiliön elokuvatyyliin metrin päästä kohti liekkejä. Säiliö on tyhjä hetkessä ja siitä ei kuulemma patjapalo ole vielä moksiskaan. Vaahtosammutin on käyttökohteiltaan huomattavasti laajempi ja sitä voi suihkutella hieman pidemmältäkin. Mikä parasta vaahto ei leviä ympäriinsä ja sen saa helposti pestyä/ pyyhittyä pois, toisin kuin jauheen, joka tunkeutuu joka paikkaan. Se myös hyväksytään katsastuksessa yksinään, eivätkä merivartiostokaan valita liian vähäisestä sammutustehosta.

IMG_5550

IMG_5552

Veneen sisällä säilytystilat löytyvät penkkien alta. Lokeroita ei varsinaisesti ole, sillä penkkien alla on yhtenäinen avoin tila, johon on pääsy muutamasta penkkien alla olevasta reiästä. Kovin syviä lokerot eivät ole, eikä veneessä varsinaisesti ole pilssiä. Lokeroissa säilytetäänkin pääosin matalaa tavaraa, kuten sähköpiuhoja, pentteritarvikkeita, juomapulloja, ym. Styyran puoleinen säilytyslokero on modifioitu siten, että veneen 95 Ah AGM-akku laatikoineen mahtuu sinne ja pysyy kovemmassakin kelissä paikallaan.