Venettä on vuosien saatossa tullut varusteltua monenlaisella välineellä.
Alunperin venettä etsiessäni vaihtoehtoina olivat joko kiinteäkölinen hieman suurempi purjevene tai sitten pienempi traileroitava purjevene. Prelude 19 oli juuri sopiva vene minulle, mutta tämän yksilön kanssa ei tullut traileria mukana. Muistin että KAJO-trailereiden valmistaja Kari Kajolinna tekee tarvittaessa trailereita myös mittojen mukaan, joten tilasin häneltä Preludeen sopivan trailerin. Kyseinen traileri on ollut aivan erinomainen, joten en ihmettele että KAJOn valmistama peräkärry voitti aikanaan myös Tekniikan Maailman perävaunutestin.
Veneen perään asensin kunnolliset tikkaat vedestä nousua varten. Ne toimivat hyvin myös veneen ollessa trailerilla helpottaen veneeseen nousemista. Perään on asennettu myös moottorihissi, jotta veneessä voi käyttää myös lyhytrikistä perämoottoria.
Veneen peräsin kiinnitetään akselitapin avulla perässä oleviin heloihin. Peräsin on kölin tavoin nostettavaa mallia.
Vuosien varrella perässä on ollut monia erilaisia moottoreita erilaisin potkurein, mutta kaikista toimivimmaksi yhdistelmäksi on osoittautunut Yamahan kaksisylinterinen kaksitahti 8 hp perämoottori Yamahan omalla Dual Thrust –potkurilla. Kyseinen moottori on kohtuullisen kevyt, varsinkin verrattuna vastaaviin nelitahtisiin. Kaksisylinterisenä se ei myöskään tutise kovin paljon ja vääntää hyvin.
Yamahan Dual Thrust –potkurin ideana on hyvä teho alhaisilla nopeuksilla sekä erinomainen peruutus- /jarrutuskyky. Perämoottorin teho perustuu korkeisiin kierroksiin ja normaali potkuri saavuttaa suuret kierrokset vain suurilla nopeuksilla. Purjevenekäytössä vauhti jää niin alhaiseksi, ettei moottori kykene saavuttamaan riittävästä kierroksia, jolloin teho/ vääntö jää alhaiseksi. Vääntöpotkurin lapakulma on pienempi, joten kone kykenee keräämään kierroksia myös alhaisilla nopeuksilla. Myös lapojen muoto on erilainen. Vääntöpotkurin suuret lavat pitävät paremmin, eikä potkuri ala sutimaan niin helposti. Peruutustehon toiminta selviää yllä olevasta kuvasta. Normaalisti pakokaasut purkautuvat potkurin keskeltä ja päätyvät peruutettaessa suoraan potkurinlapoihin, jolloin potkuri alkaa helposti sutimaan. Dual Thrustilla peruutettaessa vesi virtaa potkurin onton kaksoisrungon läpi, jolloin suurin osa pakokaasuista ohjautuu suoraan veneen alle. Näin potkuri pääsee pyörimään puhtaammassa vedessä ja pitää paremmin. Jarrutusteho verrattuna normaaliin potkuriin on huomattava. Erinomaisen vääntönsä ansiosta vene myös kulkee suunnilleen samaa nopeutta kuormasta ja säästä riippumatta. Usein vastatuulessa ja kovassa aallokossa kaasua onkin joutunut jopa pienentämään, ettei vene kulje liian kovaa ja pärski aaltoja ympäriinsä. Hyvin huollettujen Yamahan moottoreiden toimintavarmuus on myös erinomainen.
Veneessä ei alunperin ollut kompassia tai kaikuluotainta, joten asensin istuinlaatikkoon Silvan valaistun kallistusmittarilla varustetun kompassin ja Silvan Sea Data kaiku/ loki yhdistelmän. Lokin ja kaiun anturit asennettiin pohjan läpi.
Veneen tuuletus hoituu Sunventin aurinkokennotuulettimella. Tuulettimessa on akku, joten ilma vaihtuu myös pimeällä.
Veneen keulasta löytyvät 30 litran kiinteä makeavesitankki ja kemiallinen WC.
Alunperin vesitankki täytettiin letkulla veneen sisältä. Letkun vetäminen veneen sisään oli ajoittain kohtuullisen hankalaa puuhaa, joten asensin vesitankin täyttöhelan kannelle veneen keulaan.
Asensin samalla makealle vedelle sähköisen vesipumpun. Nyt tankin tyhjennys puhtaan veden vaihtamiseksi onnistuu helposti ja nopeasti.
Kun vettä tulee toisesta paikasta sisään, niin jostain se on saatava myös ulos. Asensin lattian alle Whalen automaattipilssipumpun, joka kykenee siirtämään noin 30 litraa minuutissa. Pumppu on jatkuvassa valmiudessa. Toki samalla tulee huolehtia siitä, että myös akussa on riittävästi virtaa
Hätätilanteita varten asensin istuinlaatikkoon 38 mm letkulla varustetun Whalen käsikäyttöisen pilssipumpun, joka kykenee siirtämään keskimäärin 70 litraa minuutissa. Asensin pumpun yhteyteen myös hanan, jolla voi valita pumpataanko vettä istuinlaatikon säilytyslokerosta vaiko sisältä kajuutan lattian alta. Imuletkujen päissä on Jabscon takaiskuventtiilillä varustetut pohjasiivilät.
Kauniilla kelillä istuinlaatikkoon voi pystyttää taittopöydän, jossa neljä henkeä mahtuu syömään mukavasti. Pöytä jalkoineen mahtuu hyvin istuinlaatikon alla olevaan säilytystilaan. Elina teki puomipeitteestä ylijääneestä venekankaasta pöydälle näppärän suojapussin.
Maston huipusta löytyvät kulku- ja ankkurivalon lisäksi katsastusvarustuksiin kuuluva tutkaheijastin sekä Windex (jonka linnut yrittävät kilpaa istua rikki).
Puomiin asensin omatekoisen lazy jackin helpottamaan isopurjeen laskua.
Yksinpurjehdusta helpottamaan hankin Raymarinen pinnapilotin. Se onkin ollut aivan erinomainen vehje niin koneella kuin purjeillakin kuljettaessa.
Normaalin paperikartan tueksi hankin Tasku Loisto 2 –navigointiohjelman. Käytän ohjelmaa tällä hetkellä sekä miniläppärillä että Nokian älypuhelimella. Siitä onkin ollut suuri apu pimeällä navigoitaessa. Nykyään ohjelma toimii myös tableteilla, joten jokin veneilykäyttöön soveltuva tabletti voisi tulevaisuudessa olla hyvä valinta. Paikannukseen olen käyttänyt GlobalSatin 20 kanavaista bluetooth paikanninta, joka myös vaikuttaa olevan hieman kännykän paikanninta tarkempi.